Overzicht van het onderwerp

  • The power of believing that you can improve - Carol Dweck

    Carol Dweck researches “growth mindset” — the idea that we can grow our brain's capacity to learn and to solve problems. In this talk, she describes two ways to think about a problem that’s slightly too hard for you to solve. Are you not smart enough to solve it … or have you just not solved it yet?

    (Ondertitels in het Frans)

  • Wat wil jij leren?

  • Het verschil tussen kennen en kunnen ... En ... kan je iets afleren?

  • Ontdek je eigen leerstijl

    Iedereen heeft zijn eigen leerstijl: zijn eigen manier om nieuwe dingen te leren. Of het nu gaat om een nieuwe GSM leren gebruiken, zich nieuwe regels ivm een brandpolis eigen maken, een boodschappenlijstje onthouden, een nieuw computerprogramma leren gebruiken, ... we doen het allemaal op onze eigen manier.

  • Over het 70/20/10 principe van leren

  • De bijzondere talenten van kinderen

    • Serendipitous learning

      Serendi betekent dat je bij toeval iets ontdekt, iets tegenkomt, terwijl je eigenlijk op zoek was naar iets anders. de term is oorspronkelijk afkomstig uit een Perzisch sprookje.

      Serendipitous learning betekent dan dat je vanuit informatie die je toevallig gevonden hebt, conslusies gaat trekken, en linken gaat leggen naar je eigen leven/werk. En er op die manier bijv. op een meeer creatieve en efficiënte manier leert omgaan met dingen waarmeeje geconfronteerd wordt.

      In dit verband spraakt Jane Hart over 'the smart worker' (slimmer werken).

      Meer lezen? Klik op de afbeelding hieronder.

    • Leren van en voor alle leeftijden.